diumenge, 4 de febrer del 2018

‘La Vegetariana’, tendresa i commoció

Tendresa i commoció de segell coreà. La dona com un cos submís, amb l’obligació de satisfer desitjos, d’obeir i complir un paper marcat socialment. I, què passa si aquesta dona es rebel·la amb educació i decidint sobre la seva pròpia voluntat?

La Vegetariana és una crítica excel·lent dels valors que sembla que, cada vegada més, es van imposant en una societat sur coreana. No es tracta d’un manual, ni d’un elogi als qui decideixen no menjar carn; sinó de la despossessió de la violència i l’elevació de l’harmonia: el planeta és un, i tots pertanyem a la terra i a la comunitat. Amb la decisió de deixar de menjar carn, la Yeonghye trenca tots els vincles amb l’ésser humà com a ens animal per convertir-se en un ésser eternament vegetal.

A través de la metamorfosi que experimenta la protagonista al llarg de les pàgines, la Han Kang descriu un món patriarcal i dominant, on l’elogi als somnis i a les fantasies han de restar amagats i sense aflorar.

Guanyadora d’un dels premis més importants mundialment, el Man Booker International, La Vegetariana és una al·legoria a la naturalesa i a l’art, que s’entrellacen com les flors que el cunyat de la Yeonghye pinta sense el consentiment de la seva dona, despertant així els instints més animals i, precisament, vinculant-los en allò que ens fa essencial a les persones: l’ànima. El sexe queda desposseït carnalment.

Plena d’existencialisme, alguns han comparat la novel·la amb La Metamorfosi de Franz Kafka. Sigui com sigui, la transformació i la subjectivitat estan molt presents a La Vegetariana, de la mateixa manera que ho estan en els individus que som.