Tendresa i commoció de segell coreà. La dona com un cos submís, amb l’obligació
de satisfer desitjos, d’obeir i complir un paper marcat socialment. I, què
passa si aquesta dona es rebel·la amb educació i decidint sobre la seva pròpia
voluntat?
La Vegetariana és una crítica excel·lent dels valors que
sembla que, cada vegada més, es van imposant en una societat sur coreana. No es
tracta d’un manual, ni d’un elogi als qui decideixen no menjar carn; sinó de la
despossessió de la violència i l’elevació de l’harmonia: el planeta és un, i
tots pertanyem a la terra i a la comunitat. Amb la decisió de deixar de menjar
carn, la Yeonghye trenca tots els vincles amb l’ésser humà com a ens animal per
convertir-se en un ésser eternament vegetal.
A través de la metamorfosi que experimenta la protagonista al llarg de les
pàgines, la Han Kang descriu un món patriarcal i dominant, on l’elogi als
somnis i a les fantasies han de restar amagats i sense aflorar.
Guanyadora d’un dels premis més importants mundialment, el Man Booker International, La Vegetariana és una al·legoria a la naturalesa i a
l’art, que s’entrellacen com les flors que el cunyat de la Yeonghye pinta sense
el consentiment de la seva dona, despertant així els instints més animals i,
precisament, vinculant-los en allò que ens fa essencial a les persones:
l’ànima. El sexe queda desposseït carnalment.
Plena d’existencialisme, alguns han comparat la novel·la amb La
Metamorfosi de Franz Kafka. Sigui com sigui, la transformació i la subjectivitat
estan molt presents a La Vegetariana,
de la mateixa manera que ho estan en els individus que som.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada